Marijanske pobožnosti ostavile su duboki trag u glazbenoj povijesti Europe pa tako i u glazbenim centrima Italije nalazimo golem opus posvećen upravo Blaženoj Djevici. Osim Venecije, koja je sredinom sedamnaestog stoljeća bila središte glazbenog svijeta, značajnu glazbenu produkciju nalazimo i u Mantovi, Bologni i Ferrari. U Bologni je glazbena aktivnost bila vezana uz baziliku Sv. Petronija čija je kapela osnovana već krajem petnaestog stoljeća posebnim papinskim ediktom. U Mantovi je kneževska kapela sudjelovala i u crkvenim svečanostima u palatinalnoj bazilici Sv. Barbare u kojoj se nalaze i čuvene Antegnatijeve orgulje iz 1565. Do danas su sačuvani brojni povijesni zapisi o izvedbenom sjaju i raskoši produkcije ovih orkestara tijekom sedamnaestog stoljeća. Velik broj izrazito kvalitetnih skladatelja, među kojima su prednjačili Claudio Monteverdi, Giovanni Legrenzi i Maurizio Cazatti bili su vezani uz djelatnost katedralnih kapela ovih gradova. Marijanske antifone bile su prema srednjovjekovnoj tradiciji prilagođene cjelogodišnjoj ritualnoj uporabi i najčešće nisu bile isključivo vezane uz velike marijanske blagdane. Skladbe često nalazimo uklopljene u zbirke večernjih psalama, među najpoznatije od kojih spada Monteverdijevo djelo Vespro della Beata Vergine iz 1610. koje je poslužilo kao stilska referenca i uzor mnogim suvremenicima. Giovanni Legrenzi tiskao je 1657. zbirku večernjih psalama Salmi, op. V u kojoj nalazimo i neizostavni Magnificat koji smo za ovaj projekt pripremili iz faksimila izvornika. Maurizio Cazzati objavio je 1667. zbirku Le quattro antifone annuali della B.V. Maria u kojoj nalazimo četiri marijanske antifone (Salve Regina, Alma mater Redemptoris, Ave Regina i Regina coeli) u različitoj postavi solističkih glasova uz basso continuo i pratnju dvije violine u maniri koncertantnog stila. Zbirku je autor posvetio upravo Blaženoj Djevici, suprotno onovremenom običaju dedikacije istaknutim suvremenicima ili pokroviteljima.
REGINA COELI - marijanske barokne antifone
Arcangello
Crotti: Sonata sopra Sancta
Maria
Giovanni
Legrenzi: Magnificat
Giovanni Battista Buonamente:
Sonata decima sopra “Cavaletto zoppo“
Girolamo Frescobaldi: Recercar con obligo di cantar la quinta parte
(Messa della Madonna)
Maurizio Cazzati: Regina coeli
Biagio
Marini: Passacaglia
Maurizio Cazzati: Alma mater Redemptoris
Monteverdi:
Sancta Maria succure
miseris
Maurizio Cazzati: Ciaccona
Heinrich
Schütz: Von Gott will ich nicht lassen