Početak sedamnaestog stoljeća u glazbenom životu
Italije bio je obilježen inovacijama i novim stilskim strujanjima koja su se
podjednako odrazila na sakralnu i profanu glazbenu produkciju. Nadahnuti
madrigali Claudija Monteverdija i emocionalno prožeta glazba Giulija Caccinija
definirali su stilski zaokret u glazbeni barok terminom seconda prattica. Naglašenost afekta kao tematske osnove svakog
glazbenog ostvarenja postala je glavna odrednica novog vala glazbene
produkcije, a virtuozni glazbeni efekti i improvizacija dodatno su obojili nove
interpretativne trendove. Dakako, prihvaćnje novih estetskih standarda nije se
odvijalo jednakom dinamikom u svim glazbenim centrima Italije.
Perfekcionistički vokalni slog i tradicionalnost rimske Capelle Giulije bili su u suprotnosti s modernim idejama i
zvukovnom raskoši venecijanske katedralne kapele. Strogi standardi glazbene
izvrsnosti koje je postavio Giovanni Gabrielli učinili su Capellu di San Marco najcjenjenijim glazbenim orkestrom toga
vremena. Akustička funkcionalnost Bazilike Sv. Marka omogućila je
ekstravagantno polikoralno muziciranje (chori
spezzati) i eleganciju koncertantnog stila (stile concertato) po čemu je Venecija bila poznata diljem Europe.
Istodobno se u domovima venecijanskih aristokrata i bogatih trgovaca njegovala
i naslijeđena tradicija madrigalskog muziciranja.
Godine 1613. Claudio
Monteverdi postao je maestro di
capella venecijanske prvostolnice. Njegovo dobro poznavanje polikoralnog
stila razvidno je iz kapitalnog djela njegova opusa „Vespro della Beata Vergine“, zbirke marijanskih večernjih psalama
koju je objavio 1610. za vrijeme službovanja na dvoru knezova Gonzaga u
Mantovi. Monteverdijev sakralni opus smatra se prekretnicom u koncepciji
sakralne glazbe sedamnaestog stoljeća. Opseg posla u Bazilici Sv. Marka bio je
golem, a Monteverdijevi prihodi nešto o čemu su skladatelji toga vremena mogli
samo sanjati. Ne čudi stoga da je Monteverdi imao i nekoliko zamjenika
(Giovanni Rovetta, Alessandro Grandi, Giovanni Battista Grillo) koji su i sami
bili poznati skladatelji. Nakon velike epidemije kuge 1631. Claudio Monteverdi
povukao se u kontemplaciju, zaredivši se u franjevački samostan Santa Maria
Gloriosa dei Frari. Godine 1640. objavio je zbirku psalama „Selva morale e spirituale“ koja predstavlja krunu njegovog
umjetničkog stvaralaštva i koja je po mnogočemu oblikovala glazbeni krajolik
sredine sedamnaestog stoljeća. Neizmjeran doprinos razvoju novog stila
predstavlja Monteverdijeva „Sedma knjiga
madrigala“ iz 1619. u kojoj je skladatelj uveo niz inovacija u madriglaski
slog, prvenstveno instrumentalnih dionica koje do tada nisu bile korištene u
ovoj, tipično vokalnoj glazbenoj formi. Glazbena aktivnost u Veneciji početkom
sedamnaestog stoljeća nije bila ograničena samo na Baziliku Sv. Marka. Postojao
je čitav niz bratovština (scuola grande)
koje su upošljavale vrsne glazbenike. Stoga je razumljivo da je Venecija bila
privlačno odredište za mnoge skladatelje što je rezultiralo golemom produkcijom
novih uradaka i procvatom glazbenog izdavaštva. Venecijanac Giovanni Rovetta bio je priznati
skladatelj i Monteverdijev mlađi suvremenik. Među najpoznatijim “strancima“ u
Veneciji bio je njemački skladatelj Heinrich
Schütz, učenik Giovannija Gabriellija, koji je venecijanski polikoralni
stil prenio u srednju Europu. Po povratku u Njemačku veći dio života proveo je
kao kapellmeister na Saskom dvoru u
Dresdenu. Iza ovog plodnog skladatelja do danas je ostalo sačuvano preko petsto
indeksiranih djela. U zbirci ”Kleine
Geistliche Konzerte”, tiskanoj u Leipzigu 1639. objavio je poznati motet ”Lobet den Herren”. Johann Rosenmüller u Veneciju je pak došao pod drugim okolnostima.
Ovaj je talentirani skladatelj imao u Leipzigu uspješnu karijeru no morao je
nakon seksualnog skandala prisilno napustiti službu te je karijeru nastavio u
Veneciji i znatno pridonio upoznavanju kasnijih talijanskih baroknih
skladatelja s djelima Heinricha Schütza. Tako se venecijanski barokni stil
nakon gotovo stoljetnog putovanja srednjom Europom vratio u Veneciju.
Claudio Monteverdi: Confitebor Secondo
Andrea Falconieri: Batalla de Barabaso yerno Satanas
Maurizio Cazzati: Alma mater redemptoris
Claudio Monteverdi: Laudate Dominum
Maurizio Cazzati: Capriccio & Passacaglia
Heinrich Schütz: Rorate coeli
Claudio Monteverdi: Salve regina
Iste confessor
Et resurrexit
Maurizio Cazzati: Regina coeli
Andrea Falconieri: La Follia
Claudio Monteverdi: Deus tuorum militum