Nakon Tridentskog koncila trend desekularizacije u
glazbi usmjerio je pozornost s ljubavne petrarkističke poezije ka refleksivnim
i religioznim tekstualnim predlošcima. Protureformacijska duhovna obnova procjenjivala
je duhovnost glazbe kroz prizmu tekstualnog manirizma bez značajnijeg zadiranja
u glazbenu arhitekturu djela. Stoga su često već postojećim nadahnutim zbirkama
madrigala pridodavani novi tekstualni predlošci, a da se pritom nije mijenjala
njihova glazbena struktura. Tako nastali kontrafakti
pokrenuli su novi val glazbeno-izdavačke djelatnosti. S druge strane duhovni madrigali (madrigali spirituali) potpuno su novi glazbeni oblik, nastao u
drugoj polovici 16. stoljeća. Moralni misticizam i duhovna refleksija glavne su
stilske odrednice ovih uradaka u kojima je raskošna ljubavna poezija
kontrastirana intimnim promišljanjem Kristove muke i pokore, nedostupne razmetnom
javnom prikazivanju. Ovi glazbeni oblici nisu bili namijenjeni liturgiji već
salonskom muziciranju aristokratskih obitelji, visokog svećenstva i pripadnika umjetničkih
akademija. Na temeljima ponajboljih ostvarenja renesanse, primjerice Palestrinine
„Prve knjige madrigala“ ili „Lagrime di San Pietro“ Orlanda di Lassa
ovi su se glazbeni oblici nastavili razvijati kroz čitavo sedamnaesto stoljeće
u svim katoličkim zemljama južne i središnje Europe. Godine 1606. u splitskoj
prvostolnici sv. Dujma inauguriran je novoizgrađeni kor katedrale, prvenstveno
zaslugom novog splitskog nadbiskupa, dalmatinca Markantonija de Dominisa. Kao potomak ugledne rapske plemićke
obitelji ovaj je astronom, fizičar i teolog u Italiji stekao visoku naobrazbu
te je nakon senjske biskupije preuzeo nadbiskupsku stolicu u Splitu postavši
tako primasom Hrvatske i Dalmacije („Dalmatiae
et Croatiae Primas“). Nadbiskup de Dominis bio je slobodouman reformator
koji je želio obnoviti opustošenu splitsku Crkvu. U ovom kontekstu spominje se
godine 1603. po prvi puta i ime naturaliziranog Splićanina Tomasa Cecchina (Cecchino i Cecchin su leksičke inačice
skladateljevog prezimena), koji je u potrazi za glazbenim angažmanom stigao u
Dalmaciju ne sluteći da će ovdje provesti cijeli svoj radni vijek. O njegovu životu
prije dolaska u Split nema objektivnih podataka. Rodio se u Veroni oko 1580. no
nije poznato gdje i kod koga je stekao glazbenu naobrazbu. Cecchino je u Dalmaciju stigao kao već formirani glazbenik i razvidno je da je
zarana u svojoj karijeri bio suočen s novim baroknim stilskim strujanjima.
Njegovo je stvaralaštvo obilježeno snažnim utjecajem svježih ideja Giulija
Caccinija i članova Firentinske kamerate
koji su postavili standarde za novu interpretaciju glazbene senzualnosti. Već u
prvoj Cecchinovoj objavljenoj zbirci monodijskih madrigala „Amorosi concetti“ iz 1612. jasno su
razlučive sve odlike baroknog stila te ona predstavlja prvo djelo inspirirano
baroknim idejama nastalo na tlu Dalmacije. Stilski još zrelija i filigranski
dotjerana je njegova zbirka duhovnih madrigala „Canti spirituali“ koja
je tiskana u Veneciji 1613. godine u poznatoj nakladničkoj radionici Giacoma
Vincentija i predstavlja treće djelo pozamašnog Cecchinovog opusa. U ovoj
zbirci Cecchino je po prvi puta potpisan kao „maestro di capella nella chiesa
cathedrale di Spalato“ što ga jasno geografski veže uz grad Split i
njegovu nadbiskupiju. Samo izdanje zbirke pokrenuo je stanoviti Stefano Canonici Bolognese posvetivši zbirku
svojem meceni Berlingieru Gessiju, biskupu Riminija i apostolskom nunciju pri
Serenissimi. Moguće je da Cecchino nije imao dovoljno sredstava da sam pokrene
tiskanje ove zbirke. Zbirka duhovnih madrigala „Canti spirituali“ sadrži 9 jednoglasnih, 5 dvoglasnih i 7
troglasnih skladbi refleksivne tematike i prvi je ovakav uradak nastao u
Dalmaciji. Tekstualnim predlošcima, uglavnom nepoznatih autora, dominiraju
pasionski motivi. Posebno značajna su dva epigrama u predgovoru same zbirke
koji su djelo dvojice splitskih aristokrata Vincenza
Cambija i Lelija Peregrinija. U
njima se veličaju Cecchinove umjetničke vrline i duhovna krepost pa možemo pretpostaviti
da su autori bili u bliskom i prijateljskom odnosu sa skladateljem. Splitski
humanistički krug nadbiskupa de Dominisa kojem je pripadao i Tomaso Cecchino okupljao
je početkom sedamnaestog stoljeća istaknute osobe splitskog javnog života i
članove uvaženih aristokratskih obitelji Capogrosso,
Cambi, Andreis i Peregrini. Logično je zaključiti da su mnogi od njih bili
dobro upoznati sa sadržajem Cecchinove zbirke „Canti spirituali“. Zbirka „Canti
spirituali“ uzvišeno je glazbeno ostvarenje, nastalo na stilskim zasadama
Giulija Caccinija i Firentinske kamerate koje anticipira neka zrelija
Frescobaldijeva firentinska ostvarenja za gotovo dvadeset godina. U njezinoj
suvremenoj rehabilitaciji korišten je cjeloviti izvornik koji se čuva u „Library of Congress“, Washington DC,
SAD [RISM] A/I/2, C 1669.
Tomaso Cecchino:
Canti spirituali a una, due e tre voci, op. 3 (Venecija, 1613.)
Porgimi Giesù mio
Bocca soave e cara
O luci di Gesù sante
Girolamo Frescobaldi: Toccata
Pietosa industre mano
Vieni anima mia diletta
O ingrati mortali
D'arco ha in vece (Seconda parte)
Lorenzo Allegri: Quinto Ballo
Ah dolente mia voce
Vergine benedetta
Alessandro Piccinini: Chiaccona
O qual aspido sordo
Sospirava Maria
Signor che già te stesso
Francesco Lambardo: Partite & Gagliarda
Troppo curiosa e vana
Gioia del Paradiso
Languente mio Giesù
Deh potesse pur io (Seconda parte)
Antonio Valente: Ballo dell'
Intorcia
O crin pregiato
O bel diadema sacro
Tu che d'eterni chioistri